Terformat Memory Card? Cara Recover SD Card Formatted

Balik dari #tripbalkan aku mendapat kejutan pertama selepas beberapa hari. Gambar yang diambil menggunakan camera digital ( ya, tau old school sangat..) tak jumpa. Hilang terus, memory kosong. Aku sangat yakin ada banyak je gambar dalam SD card ni.

Dalam keadaan separuh panik, dan nervous aku roger best friend aku iaitu Encik G atau nama penuh beliau Encik Google. Beberapa link aku baca, beberapa video aku tonton sebelum aku berjaya menemui penyelesaiannya.

Cara ini sudah semestinya Free dan mudah.

Alhamdulliah dapat recover balik data termasuk gambar dan video dari memory kad tu. Kalau tak, menangis tak berlagulah aku takde kenangan di Balkan. Oleh itu mari aku kongsikan cara selamatkan gambar travel dan data yang terdelete atau terformat secara tak sengaja tu.

Step How To Recover Deleted or Formatted SD Card Memory Card


1. Download free Recuva from here https://www.ccleaner.com/recuva

2. Install program

Tekan Next di Recuva Wizard

3. Pilih file yang nak diselamatkan

.
Pilih picture saja untuk recover gambar. Pilih All Files ambil masa lama 

4. Pilih location data 


Pilih SD card yang mana 

5.Enable Deep Scan 


Enable DeepScan supaya dia scan betul-betul. 
Scanning process sedang berlaku. Lagi besar size memory, lagi lama masa diambil.

Stage 1 scanning deleted files

6. Pilih tempat nak save gambar yang dircover


Pilih tempat yang selamat

7. Pilih gambar yang nak direcover. Klik recover.


Tick box pada gambar yang nak diselamatkan. 

8. Done! Gambar telah direcover semula. 

Partly recovered tu kadang-kadang gambar tu jadi rosak so separuh je ada image, untuk video kadang ada file yang tak boleh play. File yang rosak ni adalah sikit tapi mostly dapat recover dengan baik.


Walaupun dia kata 1 fully recovered, 1 partially gambar dua-dua ok je. Maybe quality satu tu kureng sikit tapi masih boleh guna gambarnya.

9. Boleh tekan advanced mode juga untuk pilih jenis data & lokasi nak scan deleted files tu. Step seterusnya sama seperti diatas.


Advanced mode Recuva

 Itu dia 8 steps untuk menyelamatkan gambar yang terdelete atau terformat. Dah recover file tu nanti simpan elok-elok, Sync terus gambar dalam GooglePhotos juga untuk lebih mudah. Sekian semoga ilmu ini membantu kalian.

Versi Video


Penutup

Jika anda berjaya mendapatkan kembali gambar, alhamdulliah dan tahniah! Sebagai tambahan, boleh juga send gambar ke dalam Telegram kemudian didownload.

Kemudian jangan lupa untuk susun dan print gambar dari Photobook Photobook website & Photobook apps ada harga berbeza!). Percayalah tengok gambar dalam bentuk fizikal dan boleh dipegang lagi best dan seronok. Anda boleh print gambar dalam bentuk buku atau kepingan gambar.

Satu lagi, jangan lupa guna voucher code Photobook dalam Shopee dulu sebelum checkout bayaran tau.

Sekian, selamat beramal!

Adios~


1 comment:

  1. hye bolh whtspp saya??0182696235,saya nak tnya... aduhhh sad gmbr hilg gmbr ank bru lahir..sedhnyaaa...whtspp please

    ReplyDelete